29/01/2011

Manisnya

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Syukur kepada Allah swt kerana dengan rahmatNya, kasih sayangNya kita masih lagi menikmati nikmat islam dan iman. Dua nikmat yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana nikmat yang lain. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda, para sahabat, tabiin, tabi' tabiin dan seluruhnya.

Siapa sangka yang suatu masa dahulu, Islam yang turun di negara Arab telah berkembang sehinggakan hampir seluruh dunia merasai nikmat islam dan iman ini. Cuba kita fikir, betapa besarnya pengorbanan dan usaha yang dilakukan oleh para nabi dan rasul, para sahabat dan seluruhnya demi agama ini. Cuba fikir. Sekejap pun takpe.

Besar kan?

Manakan tidak kalau hasilnya sungguh besar.

Sekarang, cuba fikir pula, betapa banyak pengorbanan dan usaha yang telah kita lakukan untuk Islam?

Kecil kan?

Manakan tidak kalau sekarang pun kita masih lagi bergoyang kaki makan sampai kenyang sambil tidur puas-puas.

Pelik. Sangat pelik kenapa mereka dahulu sungguh bersungguh-sungguh dalam menyampaikan ajaran Islam ini. Tidak pernah kenal erti lelah, penat apatah lagi susah. Mereka tidak pernah bermain-main. Mereka bagaikan si pahlawan di siang hari, si rahib di malam hari.

Bagi saya, ini semua disebabkan mereka merasai kemanisan iman dan islam itu. Lantas, mereka mahu orang lain turut sama merasai seperti apa mereka rasa. Maka, dengan bekalan itu mereka terus ke depan, terus bergerak dan menggegarkan dunia.

Tapi sebaliknya berlaku di zaman ini. Kita tidak merasai kemanisan iman dan islam itu. Lalu, tiada apa yang kita ingin sebarkan. Tiada apa yang kita ingin sampaikan. Kosong. Kosong seperti gelas kaca yang kosong.

Samalah seperti kita mempromosikan kepada kawan kita berkenaan Char Kuew Teow yang sangat lazat, seperti itulah juga sepatutnya kita mempromosikan islam ini.

Tapi apakan daya, kemanisan itu kita tidak kecapi. Tidak nikmati.

Lalu, untuk apa kita berdakwah? Tiada apa-apa. Manisnya tiada. Lazatnya entah ke mana.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

26/01/2011

Tiada duka yang abadi

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim





Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani
Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




16/01/2011

Without you

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim







Softly you called to me
Across the space between
Across eternity
Where love winds a path unseen

Out of the wilderness
You beckoned my every step
I stumbled sometimes and yet
I never once looked back

‘Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

Like a heart between beats
I would feel nothing you see
If you took your love from me
I don’t know what more would life mean?

I’d use my final breath
To call out your name and let
That breath upon the breeze
Rise like a kiss to thee

So you might see
Just what your love has meant to me
And what the cost of losing you would be
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

‘Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

11/01/2011

Cinta Allah, Cinta Manusia

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hari tu dalam usrah, kami berdiskusi mengenai Hadith 31 daripada Hadith 40 Imam Nawawi. Sebenarnya ada 42 hadith dalam tu. Huraian tentang hadith 31 memang powerful.

Dalam hadith ini, ada suatu kisah seorang lelaki menemui Nabi Muhammad s.a.w untuk bertanyakan apakah amal yang apabila ia kerjakan, ia akan dikasihi oleh Allah dan dikasihi oleh manusia.

Lalu, Nabi menjawab, hendaklah kamu zahid pada dunia, nescaya Allah akan mengasihimu. Dan hendaklah kamu zahid pada apa yang ada di sisi manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.

Ini yang kita mahu kan? Mendapat kasih dari Allah dan manusia. Bukan hanya kasih Allah. Dan bukan hanya kasih manusia. Tapi kedua-duanya.

Mungkin ada orang berpendapat, apa guna kasih manusia. Lebih baik kasih Allah. Ya, betul juga tu. Tapi, kalau dikasihi oleh kedua-duanya, lagi best ye dak?

Konsep zuhud

Dalam kitab Imam al-Ghazali, ada menyatakan bahawa zuhud tiada kena mengena langsung dengan harta.

Tapi dalam kitab Melayu, ramai menyangka, zuhud ada berkaitan dengan harta. Mudah kata, yang miskin itu zuhud, yang kaya itu tidak zuhud. Yang compang camping itu zuhud, yang segak bergaya itu tidak zuhud.

Salah sama sekali.

Apa yang penting ialah bukan harta. Tapi yang penting ialah bagaimana diri kita bereaksi dengan harta itu. Imam Ghazali juga ada menyatakan, tiga tanda-tanda orang yang zuhud iaitu

  • ketika mana hartanya hilang, dia tidak merasakan apa-apa. Dan ketika mana ia memperoleh harta, dia juga tidak merasa apa-apa.

  • bila dia dicela atau dipuji, dia tidak merasakan apa-apa.

  • dia sentiasa rasa nak bersama Allah dan hatinya sentiasa merasakan lazatnya ketaatan.


Jom sama-sama amalkan konsep zuhud dalam hidup untuk menggapai kasih Allah dan kasih manusia.


Harta letak di tangan, bukan di hati. Ingat ya.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

08/01/2011

Homesick

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Sometimes I feel my heart so lonely but that's ok
No matter how my girl just left me, I just don't care
Whenever the rain comes down and it's seems there's no one to hold me
She's there for me, she's my mom

Just for my mom, I write this song
Just for my mom, I sing this song
Coz just my mom, can wipe my tears
Coz just my mom, can only here

Trap in a subway, can't remember the day but I feel ok
Damped in damn situation, in every condition with no conclusion
Whenever the rain comes down and it's seems there's none to hold me
She's there for me, she's my mom

Just for my mom, I write this song
Just for my mom, I sing this song
Coz just my mom, can wipe my tears
Coz just my mom, can only here

Just for my mom, I write this song
Just for my mom, I sing this song
Coz just my mom, can wipe my tears
Coz just my mom, can only here

You may say I have noone, to cover me under the sun
You only get it from your mom, Mom!



a

07/01/2011

Sempurna

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Semua orang impikan kesempurnaan. Dalam semua perkara. Main bola. Study. Exam. Kerja. Kahwin. Anak. Ibu bapa. Keluarga. Iman. Cubalah listkan lagi. Confirm tak muat.

Sedar tak sedar, kita sering rasakan diri kita ni sempurna.

"Ish, apalah dia ni. Poyo gile".

"Pale otak ko. Bukan camtulah".

"Eeee, busuk gile die tu".

"Takkan nak kahwin ngan die kot? Tak padan langsung ngan aku".

Cubalah senaraikan lagi dialog-dialog orang yang perasan dia sempurna dan orang lain di sekeliling dia macam sampah. Tak sempurna seperti dia. Alaa, jangan tipulah. Confirm korang pernah rasa camtu kan?

Tapi fikir-fikir balik, tiada orang pun sempurna. Tapi, tak salahkan berusaha menuju kesempurnaan? Habis tu, apa yang salah?

Bila kau rasa kau sempurna, dan kau rasa orang lain semua tak sempurna. Faham?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




02/01/2011

Menanti

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Menanti dengan penuh erti,
Agar ditemukan dengan cinta sejati,
Hanya Allah yang mengerti,
Apa yang diimpi di dalam hati.

Ku pohon penantian ini diberkati,
Oleh Allah yang maha mengasihani.



"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".