23/12/2011

2:44

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim


Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca kitab? (taurat) Tidakkah kamu mengerti?



"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

13/12/2011

Sebab apa saya suka usrah?

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Sebab apa saya suka usrah? Sebab dia best. Best daripada makan keow teow sup perut panas-panas ketika hujan renyai-renyai.

Iman kita kadang-kala turun, kadang-kala naik. Sebab itu saya suka usrah saya.

Tempat saya recharge iman saya.

Sebelum pergi usrah, kadang-kadang iman masa tu tengah turun. Tapi lepas je usrah, rasa diri ini kembali bertenaga. Bukan sebab minum Lucozade or Red Bull. Tapi sebab minum iman sambil cicah sos ukhuwah.

Tinggi betul metafora ni.

Sebab tu saya suka usrah saya.

Macam dalam video osem ni.



"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

07/12/2011

Aset

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Aku sungguh kagum dengan orang yang membawa usrah yang berpuluh batu jauhnya. Kerana apa? Kerana pengorbanannya besar. Kalau ikhwah, aku kagum tapi kalau akhawat, aku sangat kagum.

Hari tu ketika bersembang bersama Ale dan Acap, aku cemburu mendengar perbincangan mengenai perancangan usrah mereka yang berpuluh batu jauhnya.

Kerana apa? Mereka sedang membina aset mereka di akhirat kelak.

Yang akan membantu mereka. Yang akan menolong mereka. InsyaAllah

Tapi aku? Entah apa agaknya yang ada pada diri ini.

Jadi, mengapa kita kedekut sangat? Sayang sangat dengan duit tu. Macam boleh bawak pergi akhirat.

Berbelanjalah untuk bekalan akhirat kelak.

Itu aset kita nanti.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


05/12/2011

Kita?

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Semalam, dalam perjalanan pulang dari London, aku bersembang-sembang bersama Ale dan Acap. Dua orang muda yang aku sangat kagumi dan hormati. Jauh dari diri aku sendiri.

Biasalah, orang lelaki ketika umur ini topik yang selalu dibualkan ialah kahwin. Kami bersembang apakah ciri-ciri isteri yang kami inginkan.

Banyak lah ciri-ciri yang kami bincangkan. Taknak yang mesra sangat dengan lelaki lain, nak yang solehah, taknak orang bandar yang tak tahu suasana kampung, nak itu, taknak ini dan sebagainya.

Lalu satu persoalan bermain dalam fikiranku.

Kita ini bagaimana?

Adakah cukup sifat sebagai seorang lelaki yang soleh?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




04/12/2011

Balance

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dalam hidup ini, perkara yang paling sukar sekali untuk dilaksanakan ialah balance.

Balance itu dengan ini. Balance ini dengan itu.

Orang yang paling cemerlang ialah orang yang berjaya membalancekan segala perkara.

Dakwah dengan study. Baca buku dengan menonton drama. Bersukan dengan beribadat. Dan banyak lagi.

Adakah kita ini murabbi yang hebat sekiranya kita cemerlang ketika mendidik anak usrah kita, tetapi di rumah, dengan adik sendiri pun kita jarang berkomunikasi?

Adakah kita ini pelajar yang cemerlang sekiranya kita di dalam kelas cemerlang menjawab soalan yang ditanya guru, tetapi ketika di rumah, cakap ibu pun kita tak dengar?

Adakah kita ini imam yang hebat sekiranya kita selalu mengalunkan ayat quran yang lunak didengari ketika solat, tetapi ketika bermain bola sepak, aurat pun kita buka?

Hidup ini semuanya berkisar tentang keseimbangan.

Dan ianya bukan senang. Tapi susah.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


29/11/2011

Peluang

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah, Engkau sungguh mulia,
Engkau mengampuni dosa,
Ketika aku leka,
Ketika aku melakukan dosa,
DiriMu ku lupa begitu saja,
Namun, Engkau sungguh mulia,
Memberiku peluang entah kali ke berapa,
Untuk aku terus bernyawa,
Menghirup udara,
Padahal Kau berkuasa dan boleh saja,
Menarik nyawaku begitu saja,
Namun, Engkau sungguh mulia,
Memberiku peluang entah kali ke berapa,
Untuk aku menyucikan diri dari dosa,
Terima kasih ya Allah.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


23/11/2011

Hati itu

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dulu, ketika pertama kali membawa usrah, saya sangat takut. Berdebar-debar. Apa yang boleh dikongsi oleh diri yang tidak punya apa-apa ini? Lalu, persiapan dibuat agar diri ini ada sedikit ilmu mengenai agama. Maklumlah, pernah pergi sekolah agama setahun sahaja ketika darjah tiga. Lepas tu, beritahu ibu, sekolah agama ini bosan.

Dulu seingat saya, saya jarang berdoa kepada Allah setiap kali ingin keluar ke usrah. Yang dipentingkan ialah apa yang nak diceritakan nanti. Apa yang nak dikongsikan nanti.

Tak pernah solat sunat untuk memohon pertolongan Allah.

Itu kesalahan yang sangat besar.

Ingat, hati mutarabbi kita Allah yang pegang. Bukan kita. Kita hanya mampu berusaha menolongnya menerima hidayah. Tapi bukan sesekali kita yang bagi. Hanya Allah yang pegang,

Hati itu.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

20/11/2011

Suci

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini aku terpesona,
melihat dia kembali memeluk agamaNya,

Kembali menyembahNya,
Hampir ku menitiskan air mata,
Melihatnya tersenyum gembira,
Aku ingin memeluknya,
Seperti ibu memeluk anaknya,
Aku gembira,
Aku suka,
Sungguh untung menjadinya,
Kerana apa?
Dia suci tanpa dosa,
Tapi aku berbeza,
Penuh dosa dan noda,
Allah beri aku peluang mencurahkan air mata,
Air mata yang penuh dengan dosa.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

17/11/2011

Allah

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Pernah dulu waktu saya masih kanak-kanak, saya tertanya-tanya Allah itu macam mana?

Lalu, saya melihat iklan sabun Trojan di kaca tv. Iklan itu menonjolkan suatu lelaki yang berkuasa membersihkan badan seorang ayah yang berbau. Ini iklannya.

Justeru, saya fikir mungkin begini rupanya. Kuat sungguh pengaruh tv.

Namun, saya tidak berhenti di situ.

Di rumah atuk saya, ada satu lukisan yang sangat besar di satu dinding di ruang tamu. Lukisan itu seperti dua buah gunung yang berwarna hitam dan mempunyai mata. Seakan-akan satu makhluk yang sungguh hebat.

Jadi, saya fikir mungkin begini rupanya. Kuat sungguh pengaruh lukisan.

Saya sudah tidak ingat apakah kesimpulan yang saya buat ketika kecil dulu.

Tapi kisah kecil saya ini mengingatkan saya kepada ganjaran Allah kepada kita kelak.

Iaitu bertemu denganNya di dalam syurga.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

14/11/2011

Buntu?

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak suatu ketika kita ditimpa masalah dan kita buntu dan merasakan sudah tiada jalan keluar bagi kita?

Tetapi dalam masa itu juga, tiba-tiba pertolongan dan jalan keluar itu muncul. Sungguh melegakan.

Saya pernah diajar tentang satu ayat al-Quran yang sungguh powerful yang selalu diamalkan ketika dilanda kebuntuan dan seperti sudah tiada jalan keluar bagi saya.

Sila bukak al-Quran anda, surah al-Imran ayat terakhir sekali. Anda baca dan anda hafalkannya. Sekali dengan maksudnya sekali.

InsyaAllah, dengan sangkaan baik anda pada Tuhan, jalan keluar itu akan muncul.

Selamat beramal.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

11/11/2011

Tamayyuz

3 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Kita bergaul seperti biasa. Tapi di sana, kita tahu ada batasannya. Kita berbangga dengan keistimewaan kita. Tidak kira di mana dan bila masanya.

Tapi persoalannya, adakah kita tamayyuz ataupun tamayyu'?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

04/11/2011

A True Love Story

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

This is a true love story.

The freed prisoner Rawhi Mushtaha meets his wife Raida Swidan after 30 years. When they were engaged he told her that Israel wanted him and she accepted that, shortly after their marriage he was arrested and was sentenced to multiple life sentences. He asked her over and over again to file for divorce so she could start a new good life, and over and over she chose to wait for him; now after 30 years of waiting finally she gets to hug him again ♥

The freed prisoner Rawhi Mushtaha meets his wife Raida Swidan after 30 years. When they were engaged he told her that Israel wanted him and she accepted that, shortly after their marriage he was arrested and was sentenced to multiple life sentences. He asked her over and over again to file for divorce so she could start a new good life, and over and over she chose to wait for him; now after 30 years of waiting finally she gets to hug him again

Amazing huh?

30 years of waiting.

Allahuakbar.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

31/10/2011

Bahaya!

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah. Hari tu seorang mutarabbi saya memberi tazkirah yang sungguh terlekat di hati. Apa dia?

Syndrome ana khair minhu.


Jangan rasa kita ni lebih baik daripada orang lain hanya kerana kita ada liqa'. Kita ada usrah.

Jangan rasa kita ni lebih baik daripada orang yang pergi ke surau tiap-tiap hari itu hanya kerana dia takde usrah. Kita ada usrah.

Entah-entah pakcik yang pergi ke surau tiap-tiap hari itulah yang membersihkan tandas di surau itu. Dengan ikhlas hanya kerana Allah.

Entah-entah kita ni yang ada usrah dan pergi usrah tiap-tiap minggu ini lah yang selalu mempunyai perasaan riak, takabbur, bangga diri. Syok sendiri je lebih.

Bahaya!

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


25/10/2011

Jangan pernah menyerah

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hari itu aku mengadah tangan berdoa memohon sesuatu dariNya,

Hari itu aku mendongak ke langit meminta sesuatu dariNya,

Hari itu aku merenung jauh-jauh di jalanan berharap sesuatu dariNya,

Hari itu aku mengadah lagi tanganku berdoa memohon sesuatu dariNya,

Hari itu aku mendongak lagi ke langit meminta sesuatu dariNya,

Hari itu aku merenung jauh-jauh di jalanan berharap sesuatu dariNya,

Hampir aku putus asa, Hampir aku hilang harapan, Hampir aku mengalah,

Hari ini aku membelek helaian Al-Quran,

Dia (Zakaria) berkata, Ya Tuhanku, sungguh tulangku telah lemah dan kepalaku telah dipenuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepadaMu, ya Tuhanku.


Lalu aku bertanya pada diri, Mahukah kau menyerah?

Jangan menyerah.





"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".



21/10/2011

Martabat

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Semalam, kami berbincang mengenai feminisme dan poligami dalam usrah.

"Kenapa syurga bagi seorang wanita itu terletak di bawah telapak kaki suami?"

"Adakah Islam merendahkan martabat seorang wanita?"

Mungkin sesetengah orang akan lihat wanita itu direndahkan dalam Islam kerana isu poligami dan taat pada suami. Bagaimana nak jawab?

Jawab seorang mutarabbi saya yang lain,

"Tapi syurga bagi seorang anak pula, kan terletak di bawah kaki ibu".

Siapa kata martabat wanita rendah?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




18/10/2011

Good

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Ifah : Angah, couple tu haram kn?

Angah : Hahahah. Nape? Ifah couple ke?

Ifah : Betul2 la. Mane ade. Kawan ifah la.

Angah : Abis tu? Oooo. Kawan ifah. Darjah 6?

Ifah : Tak. Darjah 4.

Angah : Hahahahah. Darjah 4? Dia couple ngan baby ke?

Ifah : Die couple ngan darjah 5.

Angah : Mane boleh couple ifah. Cube tanya ibu. Boleh x?

Ifah : Ye le. Ifah tau x boleh. Ifah nak tau hukum dia. Haram ke x.

Angah : Aik. Ifah kate tau x boleh. Nape x boleh?

Ifah : Entah.

Angah : Laaa. X boleh la sbb mane boleh couple2. Kawin je boleh couple2. Sebab tu along kawin ngan abg faliq.

Ifah : Ifah tanye haram ke x? Tak faham ke ifah tanye. Haddoi.

Angah : Hehehe. Kalo dh kawin boleh la. Tak kawin lagi x boleh. Tanye la ibu.

Ifah : Ingatkan angah tau ape hukum die.

Angah : Susah la nk ckp. Tapi senang cite, x boleh la. Hehehe.

Ifah : Ouh. Ok.

Angah : Ifah jgn nk ngade2 er. Baru darjah 6. Hehehe

Ifah : Tak, kwn ifah tu. Baru darjah 4 ngade2 nk couple ngan budak darjah 5. Bodoh betul. Hak3

Angah : Ish. Tak elok la ckp org bodoh. Biasa la tu.

Ifah : Hehehehe








"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

17/10/2011

Bila?

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Saya ada seorang kenalan. Namanya Abdul Hamid. Dia kenalan saya di University of Southampton.

Kenapa saya bercakap pasal dia?

Sebab saya sangat kagum dengan dia.

Hampir setiap hari dia menangis ketika solat ataupun ketika berdoa.

Membuatkan saya selalu bertanya, "Bila kali terakhir aku menangis keranaNya?"

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

14/10/2011

Don't

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

One of my mutarabbi said in our circle last night,

"Being a Muslim does not confirm you to be a good person".

"Islam provides you the guidelines. You choose it".


True enough.

Don't blame the religion if the followers make trouble.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


11/10/2011

What?

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

In Spanish, we say our name with our father's and mother's name as well.

Me llamo Raja Muhammad Aslam Raja Arif Rosany.

When it came to one of my classmate turn, she stopped and said,

"Oh, I forgot my mother's name.

What kind of daughter is that?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

10/10/2011

Belum tentu

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Buat amal, belum tentu diterima,

Kot-kot ada riak.

Tapi kalau buat jahat, sudah tentu dosa,

Confirm-confirm kena azab
So, jangan fikir banyak dalam beramal. Buat je.

Tapi fikir banyak-banyak kalau nak buat jahat.

Mana tahu, terus mati lepas buat jahat. Kan?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

07/10/2011

Respect

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku ketika kecil."
(Surah al-Israk ayat 24)


Even my Spanish teacher, Maria respects and appreciates her mom.

She said, "My mom take care of me since I was a child".

So, why don't you?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

06/10/2011

Why?

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Why do you get involved with it?

Because I love it.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

05/10/2011

Rahasia Tuhan

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

putih hati yang sedang ternodai
membukakan seluruh mata dan hati
terhempas ke dalam jurang yang tinggi
dalam gelapnya hati menghukum diri
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
coba untuk menentukan
teka-teki kehidupan
Tuhankan beri jawaban
untuk semua yang telah terjadi
biarkan waktu yang menghakimi

reff:
yakinlah di balik semua cobaan
tersimpan rahasia Tuhan yang tak terungkapkan
janganlah menyalahkan keadaan
yang kini terjadi sepenuhnya ku serahkan padaMu








"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

16/08/2011

Wanita

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dalam Al-Quran, banyak cerita mengenai wanita dicoretkan. Rugi kalau wanita-wanita sekarang tidak belajar dan mengambil pelajaran daripada kisah-kisah mereka.

Kisah 1 : Isteri Nabi Lut dan Nabi Nuh

Banyak ayat yang menceritakan mengenai kaum Nuh dan kaum Lut. Bagaimana mereka dimusnahkan oleh Allah swt dengan azab yang sangat keras. Dan tak lupa juga, isteri mereka turut termasuk dalam kaum yang diazab.

Mengapa boleh terjadi begini? Bukankah suami mereka ialah nabi? Mengapa mereka tidak termasuk dalam golongan orang yang beriman? Nah, jelas di sini hidayah itu milik Allah. Tiada siapa yang boleh bagi, kecuali Allah swt. Seperti firman Allah :

Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk (Al-Qasas, 28:56)

Kisah 2 : Isteri Firaun

Siapa tidak kenal dengan Firaun? Betapa bongkaknya dia sehingga mengaku dirinya Tuhan, betapa kejamnya dia sehingga sanggup membunuh ramai orang dan lain-lain lagi. Tapi, siapa sangka di sebalik kekejamannya itu, di sisinya terdapat seorang wanita yang beriman.

Asiah, isterinya, seorang wanita yang beriman. Berjaya meletakkan keimanan walaupun berada di sisi seorang suami yang sangat jahil.

Kisah 3 : Mariam

Kalau kisah 1 dan 2 mengenai wanita yang berkahwin, kisah Mariam pula mengenai wanita bujang. Walaupun tidak bersuami, Mariam masih dapat memelihara keimanan dan kehormatan dirinya.

Mariam, seorang wanita yang beriman.

Banyak lagi kisah mengenai wanita dalam Al-Quran. Tinggal kita je yang nak baca atau tidak. Sungguh, kisah-kisah mereka ini adalah untuk kita hayati. Untuk kita contohi.

Jagalah dirimu wahai wanita daripada fitnah. Jagalah pergaulan dan batasan.

Wanita itu memang mahal harganya. Wanita yang bagaimana? Wanita yang beriman.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


17/06/2011

Akraman, ahanan

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dalam kehidupan kita di dunia ini, apa yang kita kejar ialah kejayaan. Tak kiralah dari segi apa pun. Belajar, berkerja, bermain dan segalanya. Semua orang nak berjaya. Pelajar, kerani, doktor, cikgu malah pencuri pun nak berjaya dalam hidupnya.

Apabila kita mendapat kejayaan, kita rasa puas. Setelah penat berusaha, kita mendapat ganjaran. Ada yang belanja kawan makan. Ada pula yang sujud menghadap Tuhan. Tak lupa kepada yang bongkak dan riak melupakan Tuhan. Dan ada juga yang berfikir, Tuhan telah berikannya kemuliaan.

Maka adapun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan memberikan kesenangan, maka dia berkata "Tuhanku telah memuliakanku".

al-Fajr : 15


Berbeza pula apabila kita tidak menerima apa yang kita hajatkan. Ada yang sedih dan menangis. Ada yang menyalahkan Tuhan. Ada pula yang tetap bersyukur. Dan ada juga yang berfikir, Tuhan telah menghinanya.

Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata, "Tuhanku telah menghinaku".

al-Fajr : 16


Ini adalah pemikiran manusia yang salah. Apabila mendapat kejayaan, difikirnya Allah memuliakannya. Namun, apabila dibatasi rezekinya, difikirnya Allah menghinanya. Padahal, seperti dalam huraian Syed Qutb, kedua-duanya adalah ujian daripada Allah untuk melihat bagaimana hambaNya menerima perkara tersebut.

Bersyukurkah kita? Atau sebaliknya.

Seperti kata mutarabbi saya,

Kegagalan dan kejayaan mungkin dilihat sangat berbeza. Namun keduanya punya misi yang sama. Menilai jiwa hamba yang bersyukur.


"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".






14/06/2011

Jiwa Muthmainnah

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhaiNya. Masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu.

al-Fajr : 27-30


Dalam tafsir fi Zilal, Syed Qutb mengupas tiga ayat ini dengan sungguh indah dan tenang. Setenang seperti jiwa orang mukmin. Kalau kita baca tafsir beliau, sebelum masuk huraian tiga ayat terakhir ni, dipaparkan pemandangan yang menakutkan dan mengerikan di akhirat nanti.

Ngeri, keras, takut, azab dan seram.

Jadi, apabila anda membaca huraian tiga ayat terakhir ini, terasa begitu tenang, lembut, damai dan aman. Sungguh indah huraian yang dibuat oleh Syed Qutb ini.

Dalam huraiannya, golongan jiwa yang tenang ini dipanggil terhadap Tuhannya, yang tenang menempuh jalannya dan tenang terhadap qadar Allah. Juga tenang di waktu senang dan di waktu susah, di waktu lapang dan di waktu sempit, di waktu terhalang dan di waktu mendapatkan pemberian.

Tenang tanpa ragu. Tanpa menyimpang, tanpa tergoncang dan tanpa takut.

Mereka diseru memasuki jemaah hamba-hambaNya, masuk ke dalam syurga di bawah naungan dan rahmatNya.

Namun, persoalannya adakah kita tergolong dalam yaa ayyatuhan-nafsul muthmainnah itu?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

31/05/2011

Hanya kepadaNya

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Tuhan,
Bantulah aku,
Bantulah dia,
Kami tiada daya,
Tiada upaya,
Sungguh,
Hati ni mudah berbolak-balik

Serahkan, ikhlaskan, pasrahkanlah, Hanya kepadaNya



"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




28/05/2011

Battle

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya,

Maka sungguh, syurgalah tempat tinggalnya.


Ini firman Allah dalam Surah An-Naziat. Maksudnya jelas. Sesiapa yang tahan nafsu dia, dia akan dapat syurga nanti.

Setiap hari kita berlawan dengan hawa nafsu kita. Tengok perempuan seksi, makanan yang sedap, games yang menarik, movie yang super best dan sebagainya.

Kadang-kadang kita menang. Kadang-kadang kita kalah. Bergantung kepada pertahanan kita macam mana. Kalau kuat, insyaAllah boleh lawan. Kalau tak kuat, habislah penjaga gol kita.

Pertarungan ini sungguh jantan. Satu lawan satu. Meskipun ada penyokong yang bersorak, still ia bergantung kepada diri kita. Mahu buat atau mahu tahan. Ingat, syurga menanti.

Jadi, kita perlukan senjata. Iaitu iman.

Marilah kita duduk sebentar, kita beriman sejenak.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".












22/05/2011

Dosa

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dalam Surah An-Naba', diceritakan tentang dua nasib yang ditimpa oleh dua golongan yang berbeza. Golongan pertama ialah orang-orang yang mendustakan hari kiamat dan yang satu lagi ialah orang-orang beriman dan bertaqwa.

Diceritakan keadaan ngeri yang dikenakan kepada golongan pertama di dalam neraka dan diceritakan juga keadaan yang sungguh indah yang diberi kepada golongan kedua.

Kita (baca: umat Islam) sering merasakan diri kita selamat kerana kita tidak mendustakan hari kiamat. Kita percaya dan kita yakin akan kewujudannya. Lantas, kita berkata di dalam hati,

"Aku percaya hari kiamat. Jadi, tak masuk neraka kot".


Maka, kita mula lupa bahawa banyak lagi perkara yang memungkinkan kita ke neraka. Tengok saja diri kita, pernahkah kita takabbur? Mengumpat orang? Tinggal solat? Buat maksiat? Sombong? Tak muliakan tetamu? Tak sayang sahabat kita?

Ok. Kita pernah buat semua ni. Dan kita rasa, kita juga ada melakukan kebaikan. Solat, puasa, tolong orang, kemas rumah, baca al-quran, selawat dan sebagainya. Lalu, kita berkata lagi di dalam hati,

"InsyaAllah, boleh backup kot dosa-dosa aku dengan pahala-pahala ni".

Kita fikir dosa dan pahala itu seperti masalah Matematik. Buat dosa menipu, dapat satu je. Bila kita solat jemaah, dapat 27. So bila 27-1, ade lagi 26. InsyaAllah banyak lagi pahala aku. Jadi, kita buat dosa lain pulak. Kapel-kapel sikit. Umpat-umpat sikit. Takpe, nanti boleh cover balik dengan pergi surau. Dahla pergi surau, solat jemaah pulak tu. Confirm banyak lagi lebih.

Astargfirullah. Pernah baca mengenai nasihat Ibnu Abbas?

Wahai insan yang sering terleka,
Apabila kamu melakukan dosa,
Jangan sesekali merasa akan terlepas dari dosa itu.
Ketahuilah akibat yang mengiringi dosa itu,
lebih besar daripada dosa itu sendiri.
Sungguh, sikap tidak malumu kepada Raqid dan Atid,
Sedang kamu tahu mereka sentiasa memerhati,
adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.
Sungguh tawa hilai dan senyum manismu ketika berbuat dosa,
Kepuasan serta kegembiraan selepas melanggar perintah Allah,
itu adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.
Penyesalanmu apabila tidak dapat turut serta bermaksiat,
adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri,
Sesungguhnya ketakutanmu kepada angin yang menggerakkan tabir,
tabir yang mana menghalang insan lain daripada mengetahui kemaksiatanmu,
sedang hatimu tidak gentar akan pandangan Yang Maha Melihat,
Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Menghukum,
itu adalah lebih besar daripada dosa itu sendiri.


Astargfirullah. Astargfirullah. Astargfirullah.

Berani lagi kita buat dosa?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".














20/05/2011

Dating

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Astargfirullah. Astargfirullah. Banyaknya dosa kita buat kat Allah. Macam lirik lagu Raihan,

"Dosa-dosaku, bagaikan pepasir...di pantai."


Tapi kita still tak sedar dan masih lena dibuai mimpi indah. Macam kata seorang rakan saya di blog beliau, ada hati nak masuk syurga. Astargfirullah.

Hari tu ada dengar pengisian dari seorang postgrad kat Soton ni. MasyaAllah, sangat tersentuh dengan pengisian dia. Walaupun simple, tapi sangat menyentuh hati saya.

Pernah dating tak? Bagi sesiapa yang ada girlfriend or boyfriend tu, confirm pernah kan? Jangan tipula. Bagi sesiapa yang takde tu, confirm tak pernah kan? Ingat lagi dating korang macam mana? Mesti korang datang tepat waktu kan? Kalau tak pun, mesti salah seorang tunggu dengan setianya kan? Kalau datang lambat pun, dia akan kata,

"Alaa..it's ok dear. Sayang pun baru je sampai ni".


Padahal dalam hati, nak sepak terajang je.

Tapi korang pernah dengar tak pasal dating dengan Allah? Korang pernah tak dating dengan Allah? Tak pernah? Takpe, lepas ni boleh dating.

Seperti kata Abg Idham dalam pengisian beliau, Allah ni selalu menunggu-nunggu hambaNya untuk dating dengan Dia. Setiap hari Dia tunggu kita. Tunggu kita memohon kepadaNya. Setiap hari Dia mencari-cari mana hambaNya yang bangun untuk dating dengan Dia.

Tapi biasalah kita, duk sedap layan tidoq. Kalau bangun subuh pun liat, apatah lagi nak bangun malam dating dengan Dia. Astargfirullah.

Tahu tak kita, pada waktu malam tu lah Allah akan dengar dan kabulkan permohonan kita tu. Waktu tu lah, the best time untuk kita berdoa kepadaNya, bermunajat kepadaNya, mengadu kepadaNya dan bercerita denganNya. Masalah study ke, nak cari jodoh ke, pasal anak usrah ke dan sebagainya. InsyaAllah, doa pada waktu dating ni, akan dikabulkanNya.

Tapi biasalah kita, lagi syok dating dengan awek or pakwe dari dating denganNya. Macam kawan saya katalah, ada hati nak masuk syurga camni?

JOM dating denganNya!

16/05/2011

Terima kasih

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah. Allah bagi peluang untuk update blog. Semakin lama semakin malas. Harap-harap lepas ni dah tak malas dah.

Rasanya kat Malaysia sedang menyambut Hari Guru. Di UK, tak adalah pulak sambutan Hari Guru ni. Mungkin diorang sambut hari-hari kot.

Di kesempatan ini, inginku ucapkan terima kasih kepada guru-guruku yang telah dan sedang mendidikku menjadi muslim yang baik. Guruku di rumah iaitu ibu dan abahku, guruku di sekolah dan kolej, guruku di UK iaitu murabbiku dan guruku di mana-mana iaitu rakan-rakanku.

Tanpa kalian, siapalah diriku ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa kalian.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

28/04/2011

Doa untuk Ibu

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim



Kau memberikanku hidup
Kau memberikanku kasih sayang
Tulusnya cintamu, putihnya kasihmu
Takkan pernah terbalaskan

Hangat dalam dekapanmu
Memberikan aku kedamaian
Eratnya pelukmu, nikmatnya belaimu
Takkan pernah terlupakan

Oh ibu terima kasih
Untuk kasih sayang yang tak pernah usai
Tulus cintamu takkan mampu
Untuk terbalaskan

Oh ibu semoga Tuhan
Memberikan kedamaian dalam hidupmu
Putih kasihmu kan abadi
Dalam hidupku
Oh ibu terima kasih
Untuk kasih sayang yang tak pernah usai
Tulus cintamu takkan mampu
Untuk terbalaskan

Oh ibu semoga Tuhan
Memberikan kedamaian dalam hidupmu
Putih kasihmu takkan mampu
Untuk terbalaskan

Oooh putih kasihmu ‘kan abadi
Dalam hidupku

"Aslih Nafsak,Wad'u Ghairak".

25/04/2011

Rindu

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim



Bersinar kau bagai cahaya
Yang selalu beri ku penerangan
Selembut citra kasihmu kan
Selalu ku rasa dalam suka dan duka

Kaulah ibuku cinta kasihku
Terima kasihku takkan pernah terhenti
Kau bagai matahari yang selalu bersinar
Sinari hidupku dengan kehangatanmu

Bagaikan embun kesejukan hati ini
Dengan kasih sayangmu
Betapa kau sangat berarti
Dan bagiku kau takkan pernah terganti

Kaulah ibuku cinta kasihku
Terima kasihku takkan pernah terhenti
Kau bagai matahari yang selalu bersinar
Sinari hidupku dengan kehangatanmu

Kaulah ibuku cinta kasihku
lyricsalls.blogspot.com
Pengorbananmu sungguh sangat berarti

Kaulah ibuku cinta kasihku
Terima kasihku takkan pernah terhenti
Kau bagai matahari yang selalu bersinar
Sinari hidupku dengan kehangatanmu

Kaulah ibuku cinta kasihku
Terima kasihku takkan pernah terhenti
Kau bagai matahari yang selalu bersinar
Sinari hidupku dengan kehangatanmu
Sinari hidupku dengan kehangatanmu

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".







21/04/2011

Mana

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Mana semangatmu yang dulu,
Pagi, petang, siang dan malam,
Kental tak pernah layu,
Manis tak pernah masam.

Mana pergi semangatmu yang dulu,
Setiap hari sujud mengadap Tuhan,
Segar tak pernah sayu,
Indah seperti pohon yang rendang.

Mana?
Mana semangatmu yang dulu?
Mana pergi semangatmu yang dulu?
Mana?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

14/04/2011

Cahaya hati

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim




Allah engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau selalu terjaga yang memberi segala

Reff:
Allah Rahman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi

Di setiap nafas di segala waktu
Semua bersujud memuji memuja asma-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala

Back to Reff:

Setiap mahluk bergantung pada-Mu
Dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahaya-Mu

Back to Reff:

Yaa Allah Ya Rahman
Yaa Allah Yaa Alllah Yaa Allah
Ya Nurul Qolbi
Yaa Allah


"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

11/04/2011

Pohon

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Sungguh banyak perkara yang berlaku,
Berduri dan berliku,
Ku pohon cuma satu,
Moga diberi kekuatan dariMu,
Dengarlah rintihan hambaMu,
Yang makin layu,
Yang makin sayu.

Ku pohon cuma satu,
Moga diberi kekuatan dariMu

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

30/03/2011

Rugilah

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Banyak perkara yang kita ingin capai di dunia ini. Dari sekecil-kecil kuman, sehinggalah sebesar-besar gajah di hutan. Pelbagai cara akan diusahakan untuk mencapai perkara yang kita impikan itu. Tidak kisahlah caranya itu betul atau tidak. Janji, dapat.

Itulah fikiran manusia yang tidak mengerti erti hakikat kehidupan yang sebenar.

Berbeza pula dengan manusia yang beriman. Mereka mengerti akan erti hakikat kehidupan. Hakikat di mana dunia ini hanyalah sementara. Tempat kita diuji. Dan di akhirat sanalah tempat yang selama-lamanya. Tempat mereka menerima ganjaran.

Rugilah manusia sekiranya kitaran hidup mereka tidak ubah seperti seorang bayi. Tidur, makan dan bermain. Diulang-ulang perkara yang sama. Hanya ingin berhibur. Bermain. Bersenda gurau. Gelak tawa.

"ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurau, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu" (al-hadid:2o)

Rugilah manusia sekiranya ia menghabiskan segala masanya, segala usahanya hanya untuk mencapai kesenangan dunia. Sehinggakan sanggup melanggar perintah Tuhan, menggadai maruah dan sebagainya.

Rugilah para daie yang kononnya berjuang atas nama Islam, yang berusaha sedaya-upayanya untuk melihat hasil dakwahnya di dunia semata-mata. Sehinggakan sanggup melanggar perintah Tuhan, melanggar prinsip ukhuwah dan sebagainya.

Rugilah kita kalau hanya belajar dan bekerja hanya untuk mendapat kesenangan di dunia ini.

Rugilah kita kalau hanya berdakwah untuk mendapat hasil di dunia, tapi bukan di akhirat sana.

Lupakah kita dengan erti hakikat kehidupan yang sebenar?

"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

04/03/2011

Kerana Apa?

4 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Dari dulu sehingga kini, saya masih mencari jawapan. Jawapan untuk suatu persoalan yang sangat susah untuk dijawab.

Kerana apa kau berubah?

Semua orang mempunyai masa silam yang tersendiri. Ada orang begitu. Setengah orang begini. Ada yang berubah dari buruk kepada baik. Tapi, ada juga yang berubah dari baik kepada buruk. Macam-macam ada.

Beberapa hari lepas, entah bagaimana boleh menghabiskan sebuah novel. Bukan mudah untuk seorang yang malas membaca untuk menghabiskan sebuah novel. Terima kasih kepada saudara Hafiz dan Ammar yang merekemenkan novel tersebut. Novel Versus.

Novel tersebut sangat indah. Bersahaja tapi berjaya membuat saya menjiwai watak dalam novel tersebut. Menceritakan bagaimana seorang lelaki dan perempuan yang berubah dari buruk kepada baik. Namun, perubahan mereka pada awalnya bukan kerana Allah. Tapi kerana seseorang yang mereka cinta.

Sekali lagi, ia membuat saya terus berfikir dan berfikir. Kerana apa kau berubah?

"..bukan mudah untuk berubah,
dari tanpa arah ke sejadah,
dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan.."

(Novel Versus)

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


28/02/2011

Pelangi

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Percayalah kawan,
Tak semua yang kau impikan,
Bisa kau dapatkan,
Apa yang kau usahakan,
Tak semestinya kau gapaikan,

Kadang-kadang kau kecewa,
Rencana kau tidak berusaha,
Kau harapkan cerah,
Tapi yang datang adalah hujan,
Basah,
Petir,
Guruh,
Hingga membuat kau sekali lagi,
Kecewa

Tapi kawan,
Usahlah kau khuatir,
Andai apa yang kau impikan,
Tidak kau miliki,
Kerana mungkin,
Mungkin kau akan peroleh,
Apa yang kau tidak pernah bayangkan,
Pelangi yang mendamaikan




"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

17/02/2011

Jom bercinta.

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak kita dengar hadith yang cakap apabila kita mendekati Allah sejengkal, maka Allah akan mendekati kita sehasta. Apabila kita mendekati Allah sehasta, Allah akan mendekati kita sedepa. Dan apabila kita datang kepada Allah dengan berjalan, maka Allah akan datang kepada kita dengan berlari. Saya pernah. Awak?

Seorang akh pernah memberi analogi tentang hadith ini. Ya, analogi lagi. Baru best.

Cuba kita bayangkan adegan hindustan yang tengah nyanyi-nyanyi sambil lari-lari di ladang bunga atau di kawasan lapang yang sungguh indah. Lepas satu ketika, mesti ada adegan kedua kekasih itu berlari ke arah masing-masing. Tapi, cuba kita perhatikan 'phase' larian mereka. Mereka berlari pada kelajuan yang sama. Kan?

Sekarang cuba kita bayangkan, kekasih kita tu berlari dengan lebih laju dari kita. Apa yang kita akan fikirkan?

"Wah, dia lebih mencintaiku daripada aku mencintainya.", fikir seorang kekasih.

Begitulah cinta Allah kepada kita. Tiada yang lebih agung melainkan cintaNya. Mana ada kekasih yang mencintai kekasihnya lebih daripada kekasihnya mencintainya. Tapi tidak bagi Allah. Sungguh cinta Allah kepada hamba yang mencintaiNya amatlah besar.

Persoalannya, adakah kita mencintaiNya?

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


07/02/2011

Jaga hati

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Jaga hati. Hati itu rapuh.



detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

01/02/2011

1 February

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Ada apa dengan 1 February? Ramai orang tertanya-tanya. 14 February taulah. Tapi 1 February macam tak femes je. Kenapa? Ada apa dengan 1 February?

Jawapannya, itu tarikh hari lahir ibu saya. Kih3.



Saya ada 9 orang adik beradik. Dengar cerita nak masuk 10. Yeke ibu? Hehehe. Alhamdulillah, kami dididik dengan baik dari sudut agama, study dan macam-macam lagi.

Selamat hari lahir yang ke 48 ibu. Semoga Allah merahmatimu selalu.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

29/01/2011

Manisnya

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Syukur kepada Allah swt kerana dengan rahmatNya, kasih sayangNya kita masih lagi menikmati nikmat islam dan iman. Dua nikmat yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana nikmat yang lain. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda, para sahabat, tabiin, tabi' tabiin dan seluruhnya.

Siapa sangka yang suatu masa dahulu, Islam yang turun di negara Arab telah berkembang sehinggakan hampir seluruh dunia merasai nikmat islam dan iman ini. Cuba kita fikir, betapa besarnya pengorbanan dan usaha yang dilakukan oleh para nabi dan rasul, para sahabat dan seluruhnya demi agama ini. Cuba fikir. Sekejap pun takpe.

Besar kan?

Manakan tidak kalau hasilnya sungguh besar.

Sekarang, cuba fikir pula, betapa banyak pengorbanan dan usaha yang telah kita lakukan untuk Islam?

Kecil kan?

Manakan tidak kalau sekarang pun kita masih lagi bergoyang kaki makan sampai kenyang sambil tidur puas-puas.

Pelik. Sangat pelik kenapa mereka dahulu sungguh bersungguh-sungguh dalam menyampaikan ajaran Islam ini. Tidak pernah kenal erti lelah, penat apatah lagi susah. Mereka tidak pernah bermain-main. Mereka bagaikan si pahlawan di siang hari, si rahib di malam hari.

Bagi saya, ini semua disebabkan mereka merasai kemanisan iman dan islam itu. Lantas, mereka mahu orang lain turut sama merasai seperti apa mereka rasa. Maka, dengan bekalan itu mereka terus ke depan, terus bergerak dan menggegarkan dunia.

Tapi sebaliknya berlaku di zaman ini. Kita tidak merasai kemanisan iman dan islam itu. Lalu, tiada apa yang kita ingin sebarkan. Tiada apa yang kita ingin sampaikan. Kosong. Kosong seperti gelas kaca yang kosong.

Samalah seperti kita mempromosikan kepada kawan kita berkenaan Char Kuew Teow yang sangat lazat, seperti itulah juga sepatutnya kita mempromosikan islam ini.

Tapi apakan daya, kemanisan itu kita tidak kecapi. Tidak nikmati.

Lalu, untuk apa kita berdakwah? Tiada apa-apa. Manisnya tiada. Lazatnya entah ke mana.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

26/01/2011

Tiada duka yang abadi

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim





Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani
Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".




16/01/2011

Without you

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim







Softly you called to me
Across the space between
Across eternity
Where love winds a path unseen

Out of the wilderness
You beckoned my every step
I stumbled sometimes and yet
I never once looked back

‘Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

Like a heart between beats
I would feel nothing you see
If you took your love from me
I don’t know what more would life mean?

I’d use my final breath
To call out your name and let
That breath upon the breeze
Rise like a kiss to thee

So you might see
Just what your love has meant to me
And what the cost of losing you would be
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

‘Cos I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
No I don’t know
Where I would go
What I would do

Without You
Without You
Without You

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

11/01/2011

Cinta Allah, Cinta Manusia

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hari tu dalam usrah, kami berdiskusi mengenai Hadith 31 daripada Hadith 40 Imam Nawawi. Sebenarnya ada 42 hadith dalam tu. Huraian tentang hadith 31 memang powerful.

Dalam hadith ini, ada suatu kisah seorang lelaki menemui Nabi Muhammad s.a.w untuk bertanyakan apakah amal yang apabila ia kerjakan, ia akan dikasihi oleh Allah dan dikasihi oleh manusia.

Lalu, Nabi menjawab, hendaklah kamu zahid pada dunia, nescaya Allah akan mengasihimu. Dan hendaklah kamu zahid pada apa yang ada di sisi manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.

Ini yang kita mahu kan? Mendapat kasih dari Allah dan manusia. Bukan hanya kasih Allah. Dan bukan hanya kasih manusia. Tapi kedua-duanya.

Mungkin ada orang berpendapat, apa guna kasih manusia. Lebih baik kasih Allah. Ya, betul juga tu. Tapi, kalau dikasihi oleh kedua-duanya, lagi best ye dak?

Konsep zuhud

Dalam kitab Imam al-Ghazali, ada menyatakan bahawa zuhud tiada kena mengena langsung dengan harta.

Tapi dalam kitab Melayu, ramai menyangka, zuhud ada berkaitan dengan harta. Mudah kata, yang miskin itu zuhud, yang kaya itu tidak zuhud. Yang compang camping itu zuhud, yang segak bergaya itu tidak zuhud.

Salah sama sekali.

Apa yang penting ialah bukan harta. Tapi yang penting ialah bagaimana diri kita bereaksi dengan harta itu. Imam Ghazali juga ada menyatakan, tiga tanda-tanda orang yang zuhud iaitu

  • ketika mana hartanya hilang, dia tidak merasakan apa-apa. Dan ketika mana ia memperoleh harta, dia juga tidak merasa apa-apa.

  • bila dia dicela atau dipuji, dia tidak merasakan apa-apa.

  • dia sentiasa rasa nak bersama Allah dan hatinya sentiasa merasakan lazatnya ketaatan.


Jom sama-sama amalkan konsep zuhud dalam hidup untuk menggapai kasih Allah dan kasih manusia.


Harta letak di tangan, bukan di hati. Ingat ya.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".