20/07/2010

Bersangka baiklah

Bismillahirrahmanirrahim

Mende ni simple. Kenapa kita nak buat complicated? Banyak kemungkinan yang boleh terjadi atas seseorang. Kerja kita, simple. Bersangka baiklah. Berlapang dadalah. Itu tahapan paling rendah dalam ukhuwah. Kan?

Kalau yang paling rendah ni pun kita dah gagal, takyah sembang la pasal nak ithar. Ithar tu tahapan paling tinggi dalam ukhuwah. Ithar tu kita melebihkan orang lain. Boleh buat? Jangan malukan diri sendiri.

Kata Tuhan, sekiranya ada berita, kita selidik dulu. Jangan percaya macam tu je. Apa-apa boleh jadi dengan tindakan bodoh kita.

Ok lah. Perlu undur diri dahulu.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

0 comments: