23/04/2010

Sedar tak ni?

Bismillahirahmanirrahim

Kawan-kawan,
aku ada satu peringatan,
untuk kita kongsi sama-sama,
yang mana mengantuk tu pergi basuh muka ye,
oh lupa,
yang tidur tu sila kejutkan ye,
taknak la kita je yang tersedar,
taknak la kita je yang rasa perasaan ni,
kita tak pentingkan diri sendiri kan?
jangan tau kawan-kawan,
tak elok pentingkan diri sendiri,
Allah tak suka.

Kawan-kawan,
kita selalu bincang pasal dakwah kan?
seronok rasanya tiap-tiap kali bincang,
belajar dari kisah nabi,
kisah sahabat,
tapi kan kawan-kawan,
kita ni duk bincang je kan?
tak rasa macam air yang bertakung ke kita ni?
pernah tengok tak air yang mengalir?
jernih kan?
seronok rasanya dapat 'jadi' camtuh.

Kawan-kawan,
dah sedar ke belum ni?
agama kita sekarang ni ditindas kawan-kawan,
bukan sedang berkuasa,
bukan islam yang berkuasa sekarang kawan-kawan,
kawan-kawan sedar tak ni?
memanglah kat malaysia tu kita rilek je,
takde orang serang kita macam kat palestin tuh,
tapi ingat kawan-kawan,
kita sedang dijinak-jinakkan.

kawan-kawan,
pernah dengar ungkapan sir muhammad iqbal?
bagai anak singa diajar menjadi pelanduk yang pengecut,
kita macam tu kan kawan-kawan?
dalam tak sedar,
kita semakin lemah,
semakin jadi pengecut,
lemah longlai,
leka dengan games,
hanyut dengan movies,
lemas dalam hiburan,
merasa izzah dengan harta,
anak, pangkat, isteri,
kita semakin sibuk kan?
sibuk dengan dunia.

Kawan-kawan,
harap kita semua sedar,
taknaklah terus camni kawan-kawan,
janganlah rasa selesa,
dikala agama kita masih dipijak-pijak,
jom kawan-kawan,
kita berubah sekarang er?


"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".


1 comments:

muzhafar said...

salam aslam..

betul tu.. :)
semoga kita semua masih ditetapkan hati untuk sedar semua ini. :)

nak copy kat blog ana boleh..? :)