29/12/2010

Transformasi

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim




Semoga transformasi ini melajukan lagi dakwah dan tarbiyyah kita insyaAllah.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

09/12/2010

Uish

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Tadi, ada ikhwah Korea tegur di ruangan chat facebook.

Salam syeikh. Apa khabar? Ana nak tanya sikit boleh?

Wssalam. Alhamdulillah. Enta? Tanya la. Ape die?

Takde, cume nak tanya pasal binaan.

Binaan? Ape tu?

Hehe. Anak usrah la.

Owh. Anak usrah. Knape?

Bla, bla, bla. Dan seterusnya. Macam-macam yang kami bincang sampai bab kahwin pun ada. Aish.

Ok. Apa point dia? Bukan point pasal kahwin ye. Sila jangan terburu-buru membuat kesimpulan. Pointnya ialah "uish". Itu perkataan pertama yang keluar dari mulut saya. Mengapa?

Kerana dikala orang lain sibuk memikirkan anak usrah masing-masing, saya masih bergoyang kaki memikirkan perkara yang remeh temeh. Astargfirullah.

Jazakallah khair ya akh!

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".


28/11/2010

Birds of paradise

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim




Many dreams we share my brothers
Many tears we dare not share
The sand of our life goes quickly blowing
To the heavens with our prayers
On the sea of time we travel
Each and every one who lives
May my journey end in grieving
The shores in which my brothers rest
La ilaha illa Allah
Every day and every night
La ilaha illa Allah
To paradise these birds take flight

More than seaking ease and riches
More than wanting is to give
We’re each a child to each other
So treat and teach your children well
From the mountains soon to crumble
From the skies so full of pain
The oceans to the stars they wonder
Why we find it hard to say
La ilaha illa Allah
Every day and every night
La ilaha illa Allah
To paradise these words take flight

La ilaha illa Allah
Every day and every night
La ilaha illa Allah
To paradise these birds take flight

La ilaha illa Allah
Every day and every night
La ilaha illa Allah
To paradise these birds take flight

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

24/11/2010

Mencari kekuatan

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Kadang-kadang, apabila kita rasa 'down', rasa lemah, tidak bersemangat, longlai, kita akan mencari titik kekuatan untuk naik kembali. Untuk itu, kita lebih prefer untuk mencari kekuatan itu pada diri orang lain. Tidak salah.

Tapi bagi saya, ia lebih mudah dicari pada diri kita sendiri.

Dari dalam jiwa kita sendiri.

Dari amal kita seharian.

Dan sebenarnya, tiada istilah 'down' jika hubungan kita dengan Dia terjaga.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

18/11/2010

Entah

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Entah mengapa, sejak akhir-akhir ini, diriku tidak menentu. Al-quran semakin jauh. Solat semakin tidak terurus. Solat sunat apatah lagi. Nak ke masjid pun malas. Argh, adakah ini yang aku impikan? Entah, soalan yang mudah untuk dijawab tapi sukar direalitikan.

Minggu ini, entah mengapa sangat jatuh. Mutabaah memang gila-gila jatuh. Di mana semangatku yang dulu? Ku cuba mencari dan menggapainya kembali. Namun, semakin ku cari, semakin jauh ia berlari. Jauh, jauh dari diriku. Entah, apa sudah jadi?

Ku harapkan teman. Teman yang mampu mendengar luahan ini. Yang mampu menyambut diri ini naik ke atas kembali. Alhamdulillah. Seorang teman hadir. Menyuruhku untuk tidur awal dan bermunajat kepadaNya esok hari.

Itu saja.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

05/11/2010

Neraca

4 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Kata Hassan Al-Banna dalam "Adakah kita golongan beramal?", kebanyakan manusia neracanya ialah terbinanya persatuan-persatuan, organisasi-organisasi dan bangunan-bangunan. Tetapi bagi kita, neraca kita ialah dengan terbinanya individu-individu. Ya, itu neraca kita.

Mungkin ada yang mengatakan cara ini lambat.

Ya, memang itu sifatnya. Dakwah ini susah, lambat dan panjang. Tapi itulah yang menetapkan kita, itulah yang menjamin keamanan dan mengekalkan keasliannya.

Kerana itulah, bukan semua orang memilih jalan ini.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

03/11/2010

Hati

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hati, berhati-hatilah. Sungguh senang engkau terjerumus dengan hasutan syaitan.

Hati, berhati-hatilah. Sungguh, bukan mudah untuk mengelak zina hati.

Hati, berhati-hatilah. Sungguh, bukan senang untuk menjaganya.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

27/10/2010

Apa lagi?

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Kadang-kadang kita rasa betul-betul putus asa dengan usaha dakwah kita. Pelbagai usaha kita cuba lakukan untuk memikat hati mutarabbi kita. Namun, akhirnya kita berasa lelah dengan segala usaha kita itu. Mengapa?

Bila kita mula berjinak-jinak atas jalan ini, kita rasa kita mampu. Kita yakin boleh melakukan usaha dakwah ini dan terus istiqamah. Tetapi, setelah banyak ujian yang menimpa diri kita, iman kita mula goyah. Kita mula berfikir untuk kembali ke zaman jahiliyiah kerana di sana terdapat banyak kesenangan. Mengapa?

Tahun demi tahun, kita hidup dengan dakwah dan tarbiyah. Kita mula melihat perubahan mutarabbi kita. Ramai yang tidak menjadi. Sekali lagi kita berasa lelah. Lemas. Pening. Bukan sahaja masalah sendiri kena selesaikan, masalah mutarabbi kita juga perlu diselesaikan. Syaitan mula menghasut.

"Sia-sia je usaha ko ni. Baik ko rilek je. Takde maknanya", kata syaitan menerusi hati kita.

Kita mula bertanya-tanya dalam diri.

"Aduh. Dah banyak mende aku try buat. Tak jadi-jadi pun".

"Apa lagi ni? Rapat sudah. Belanja selalu. Main sama-sama selalu. Tapi sama je".

Selepas itu, kita mula rasa putus asa dan ingin kembali ke zaman jahiliyiah kita dulu.

"Malas r camni. Buat pening kepala je fikir masalah orang lain. Ingat aku takde keje lain ke".

"Lantak ko la. Aku dh cuba macam-macam".

Suatu hari, kita terpandang cermin. Kita mula sedar dan perasan sesuatu tidak kena. Rupa-rupanya diri kita pun masih berlumpur dengan jahiliyiah. Patutla mutarabbi kita pun masih sama. Bapak borek, anak rintik.

Jangan lupa wahai daie. Hubunganmu dengan Allah perlu diutamakan dan dijaga selalu. Andai hubunganmu dengan Allah pun masih jauh, janganlah berharap besar.

Hidayah datang dari Allah. Bukan dirimu. Ingat tu!

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

16/10/2010

Motivation kita

2 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah. Allah beri kekuatan untuk menulis kembali dalam blog yang tidak seberapa ini. Banyak perkara yang berlaku. Kerana ketiadaan internet di rumah baru ini, macam-macam perkara terganggu. Alhamdulillah, sinar baru menjelma.

Bukan mudah untuk menjadi pendakwah. Apatah lagi untuk thabat atas jalan ini. Sebab itulah, hadith yang ke 21 dalam hadith 40 sungguh cantik menerangkan tentang erti istiqamah. Sila rujuk sendiri.

Orang biasa belum tentu mampu untuk melakukan kerja-kerja seorang pendakwah. Bersyukurlah andai kamu mampu melakukannya. Persoalannya, apa motivasi seorang daie itu dalam sentiasa thabat dengan jalan yang penuh duri ini?

Adakah kerana nama?

Harta?

Pangkat?

Zaujah?

Redha Allah?

Cuba renung balik mengapa engkau memilih untuk berada atas jalan ini? Andai kata kerana perkara selain Allah, usahlah kau bersusah payah siang malam penat lelah. Sia-sia sahaja. Andai kata kerana Allah, insyaAllah, teruskanlah perjuanganmu. Allah pasti bersama mu tika susah dan senang.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

18/09/2010

Jangan pernah berhenti

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim




Jalan ini masih panjang.

Jangan ingat kita sudah menang.

Tiada yang dapat menjamin kita.

Jangan pernah berhenti.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

07/09/2010

Maafkan kami Palestin

3 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Maafkan kami Palestin,
Sungguh kami sangat 'sellfish',
Ketika kau di sana berperang,
Kami di sini syok dengan sambutan,
Sambutan merdeka,
Sambutan tahun baru,
Kau nyatakan saja, semuanya ada,
Bak kata pakcik astro,
Macam-macam ada

Maafkan kami Palestin,
Di kala kau kelaparan,
Kami sendawa kekenyangan,
McDonalds, Starbucks,
Kami sikit pun tak heran,
Janji kenyang,
Teruk kan?
Bukan setakat tak menyumbang,
Malah membantu musuhmu di sana,
Sungguh, sungguh kejam.

Maafkan kami Palestin,
Di sana rumahmu musnah,
Diserang oleh musuh,
Tapi tidak disini,
Rumah kami musnah,
Musnah sebab meriam buluh,
Hebat kan kami?

Maafkan kami Palestin,
Kau menangis,
Menuntut hak,
Kau bersedih,
Mencari keadilan,
Kami juga menangis,
Sebab berpisah dengan awek,
Clash dengan boyfren.

Maafkan kami Palestin,
Kami sungguh zalim,
Bukan saja makan McD,
Sambil makan, sambil dating,
Barulah lengkap,
Pakej sekali.

Maafkan kami Palestin



"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

05/09/2010

Check

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Biasanya, kalau kita buat salah kat orang, mesti kita rasa tak best kan?

Rasa bersalah.

Tak senang duduk.

Nak buat kerja pun jadi lain.

Selagi tak jumpa dia mintak maaf, selagi tu lah kita macam cacing kepanasan.

Betul tak?

Jadi, kalau kita buat salah kat 'Tuan' kita, patutnya rasa macam tu jugak lah kan?

Tapi kenapa kita boleh rileks je?

Ok je. Happy go lucky je.

Takde rasa bersalah pun.

Malu pun takde.

Lepas tu, siap boleh ulang lagi.

Aik, cam pelik kan kita ni?

Ok, check balik hati kita.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

03/09/2010

Adik-adik itu

5 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Petang itu Ali mengunjungi Darul Falah. Di situ, terdapat 2 blok asrama lelaki dan perempuan. Kedua-duanya menempatkan anak-anak yatim yang berumur lingkungan 10 hingga 19 tahun. Perasaan Ali sungguh gembira. Ini kali pertama dia menjejakkan kaki ke asrama anak-anak yatim.

Ali juga diminta oleh untuk memberi sedikit motivasi kepada pelajar-pelajar berkenaan. Beberapa slides disediakan Ali untuk ditayangkan kepada mereka.

Tepat jam 4.40 petang, Ali memulakan ceramahnya. Dia kelihatan tenang dan namun sedikit gementar. Namun, gementarnya hilang apabila melihat wajah-wajah suci penghuni berkenaan.

Hampir 30 minit Ali bercakap, dia mula menutup ceramahnya.

"Abang nak adik-adik semua ubah fikiran adik-adik sekarang. Cuba fikir jauh ke depan. Pasang cita-cita adik. Fikir yang adik-adik semua boleh buat. Boleh tak?", Ali bertanya.

"Boleh!", balas mereka bersemangat.

***********************************************

Sebelum berbuka puasa, Ali bersembang dengan beberapa adik di situ.

Adik nama apa?

Syaikang.

Yang ni?

Rushdan.

Owh, adik pula nama apa?

Aidil.

Banyak yang dibualkan oleh Ali dan mereka. Ali merasakan mereka seperti adiknya sendiri. Sungguh suci hati mereka. Bersih raut wajah mereka. Tersingkap dari wajah mereka menginginkan kasih sayang dari Ali.

Ali cuba menjadi seperti seorang ayah bagi mereka. Cuba membelai mereka. Berusaha menyelami isi hati mereka.

"Mmm, korang best tak duduk kat sini?", tanya Ali.

"Tak", jawab mereka serentak.

"Kenapa?", Ali tanya kehairanan.

"Puas. Sebab tak selalu keluar. Balik rumah pun kadang-kadang", jawab Syaikang.

"Balik? Balik mana?", Ali bertambah pelik.

"Balik rumah la bang. Kebanyakan dari kami kat sini tiada ayah. Tapi ibu masih ada", jelas Syaikang apabila melihat rauh wajah Ali yang kehairanan.

"Owh", Ali menyahut.

Ingin saja Ali bertanya dengan lebih lanjut kenapa ibu mereka menghantar mereka ke sini. Tapi ditakuti menyinggung perasaan adik-adik tersebut. Lantas, Ali membuat kesimpulan kemungkinan ibu mereka tidak mampu untuk menanggung mereka. Lalu, dihantarnya mereka ke sini. Mungkin.

***********************************************

Selepas berbuka dan solat maghrib, Ali merancang untuk pergi ke masjid di bandar. Solat isyak dan bertarawih. Tiba-tiba, Syaikang menepuk bahu Ali sambil diperhati oleh Aidil.

Abang, nanti solat tarawih di sini ke?

Aaaa, insyaAllah.

Lantas, Ali menukar rancangannya dan berterawih di situ. Ali sungguh gembira melihat adik-adik di situ semuanya solat berjemaah dan bertarawih.

"Allahuakbar", takbir si imam.

Selepas habis solat witir dan bersalam-salaman, Ali mengatur langkah untuk pulang. Dalam perjalanan ke kereta, dicari-cari juga si Aidil, Syaikang dan adik-adik yang lain. Untuk bertemu buat kali terakhir.

Diintai-intai si Ali. Namun, hampa. Tidak nampak kelibat mereka.

"Takpalah, insyaAllah jumpa lagi lain kali", pujuk hatinya.

Ali terus melangkah pulang. Selang beberapa langkah, terdengar sahutan si budak kecil.

"Abang!"

Rupa-rupanya, Aidil yang memanggilnya.

Aidil menghantar Ali ke kereta. Keberatan hatinya melepaskan Ali yang dianggapnya seperti abang sendiri.

Aidil, nanti belajar rajin-rajin tau. Jangan sedih-sedih er. Nanti abang datang lagi. InsyaAllah.

Sebelum pergi, Aidil mendapat duit raya. Seronok dia bukan kepalang.

Ali pun bergerak pulang. Beribu persoalan bermain dalam fikirannya. Adik-adik itu mengingatkan dia akan nikmat Allah swt.

Adik-adik itu membuat Ali semakin bersemangat untuk menempuh jalan dakwah.

Adik-adik itu menyedarkan Ali bahawa dia masih belum diuji dengan ujian yang berat.

Sungguh, adik-adik itu banyak mengajar Ali. Banyak menyedarkan Ali.

"Semoga aku dapat bertemu dengan mereka lagi", bisik hati kecilnya.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".





02/09/2010

Jauh

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim




Sungguh, perjalanan kita masih jauh.

Dan sungguh, ia penuh dengan segala rintangan dan halangan.

Sesungguhnya, hanya orang yang terpilih olehNya akan sampai di 'garisan penamat'.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

29/08/2010

Loser

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

"Eh Aslam, kalau tak fly kira loser ke?", tanya seorang kawan.

"Perghh..loser mendenye. Sape habaq loser?", balas saya.

"Ntah..haha..",jawabnya lagi.

"Bisikan syaitan la tu. Hehe. Rilek la. Kejayaan yang sebenar bukan maknanya orang yang dapat fly. Kejayaan sebenar bila kita terlepas dari api neraka dan masuk syurga. Tuhan dah bagitau pon".

Begitu mesej saya dengan seorang kawan sekolah lama.

Kadang-kadang kita tidak terlalu menilai kejayaan seorang berdasarkan kejayaan dunia semata-mata. Kerjayanya, pengajiannya dan sebagainya. Itulah kesan daripada doktrinisasi sejak dari kita kecil lagi. Definisi berjaya hanya semata-mata dengan ukuran dunia.

Jom kita rebut ganjaran pahala dalam bulan Ramadhan ini. Allah suruh kita berpuasa supaya nanti kita dapat menjadi orang yang bertaqwa.

Apa gunanya taqwa? Best sangat ke?

Laa. Dah nama kita nak kejar kejayaan yang sebenar kan? Syurga Allah disediakan hanya untuk orang yang bertaqwa. Jadi apa lagi? Allah dah bagi pun skema jawapan. Kenapa kita taknak buat? Nanti masuk neraka jangan menyesal ye.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".

23/08/2010

Adab

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Kalau ye pun kita tidak bersetuju dengan pendapatnya, jangan ditengking, apatah lagi dimarah.

Manusia ni ada akal masing-masing. Tak semua orang sama fikirannya dengan kita. Hormatilah.

Taulah ko tu join group sana. Tapi janganlah terlalu taksub dengan group ko. Salah, tetap salah.

Bahagian ni ko terer, bahagian tu dia lagi terer. So, terimalah dengan seadanya. Jangan dengki.

Lain padang, lain belalang. Manusia pun begitu. Rambut je sama hitam. Hati lain-lain.

Berbeza pendapat itu biasa. Jangan buat tak biasa. Buat apa nak marah-marah.

Ko buat program ko. Ko tak bagi orang join. Habis tu, waktu orang lain buat program dia, kalau ko tak dijemput, apsal marah? Logik la kan?

Banyak betul kerenah manusia. Pelik-pelik pulak tu.

Kalau ye pon kita tak setuju dengan orang lain, beradablah. Islam itu kan indah.

"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak".