18/12/2009

Jaulah Kembara di Tanah Gersang

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Masa yang ditunggu-tunggu hampir tiba. Jaulah yang sudah dirancang sejak sekian lamanya semakin tiba. Jaulah yang dianggotai seramai 17 orang akan memulakan perjalanan mereka esok pagi dan berakhir pada 27hb December. InsyaAllah.

Hari ini 1 Muharram 1431 Hijrah. Kalau kat Malaysia, seringkali RTM1 akan menyiarkan lagu Maal Hijrah pada hari ini. Dulu masa kecik-kecik, saya hafal lagu tu. Sekarang dah tak hafal lagi. Hafal chorus je kot.

Biasanya, awal tahun mesti ramai ada azam kan? Nak berubah. Nak buat kebaikan. Nak improve diri. Nak itu. Nak ini. Saya pun nak jugak.

Semalam dapat mesej skype dari abah. Katanya,

"Salam ..selamat berhijrah..hijrah ngaji dgn lebih bersungguh. Dr Yusuf alQaradhawi..tokoh maal hijrah Malaysia".

Itulah hijrah saya. Saya nak belajar dengan lebih bersungguh. Permulaan semester tahun dua ni memang agak lembap. Perlu kuatkan diri untuk ubah plan. Plan sempena maal hijrah.

Semoga kita sama-sama berhijrah dari hitam ke putih. Hijrah yang berterusan dan bukan hanya pada 1 Muharram. InsyaAllah.

Semoga jaulah kami semua diberkati dan mendapat rahmat Allah swt. Doakan kami selamat pergi dan pulang.



"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".


1 comments:

'adz said...

jaulah jaulah jaulah..jauh la ke neg seberang