30/10/2009

Fikir betul-betul kawan

4 comments
Bismillahirrahmanirrahim

"Kenapa kita nak kejar benda yang kita tak nampak?", soal seorang rakan.

"Kan banyak lagi benda kat dunia ni kita leh kejar. Perempuan, duit, enjoy, kereta", tambahnya.

"Abis tu kau tak percaya ke adanya akhirat?", soalku balik.

"Eh, takdela macam tu. Aku percaya. Cuma benda tu mana kita nampak lagi", balasnya.

Ya, mungkin sebahagian dari kita pelik kenapa kita perlu mengejar sesuatu yang kita tidak nampak di mata. Kan banyak lagi keseronokan yang jelas lagi bersuluh di depan mata kita ni? Perempuan seksi, kereta mewah, duit, pangkat, membuat seks rambang dan banyak lagi yang enjoy-enjoy belaka. Kenapa kita tak nak kejar tu?

Kenapa Allah tidak bagi kita nampak pahala tu?

Sebab Allah nak menguji siapakah dari hambaNya yang betul-betul bertaqwa dan beriman kepadaNya. Dan orang yang beramal dan beribadat tu betul-betul dia melakukannya hanya semata-mata kerana Allah. Sebab segala perbuatan kita bergantung kepada niat.

Kalau kita nak berseronok dahulu, pastu baru nak bertaubat, amat bodohlah kita.

Hey mat, hidup kat dunia ni sementara je. Lebih kurang 60 tahun. Hidup kat sana selama-lamanya ataupun infiniti. 60 tahun bahagi infiniti = zero mat. Kau kena sedar tu.

Nabi pun pernah berkata, " Dunia ini macam bangkai je".

Bangkai!!

Ingat tu.

Allah gives and forgives. But we get and forget.



"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

26/10/2009

Bingung

4 comments
Bismillahirrahmanirahim

Kenapa kita perlu memeningkan orang untuk membawanya ke arah Islam?


Kan Islam itu mudah.


Kenapa ingin membuatnya susah?


Apa jadi kalau dia terus jauh dari Islam sebab kita memeningkannya dengan perkara yang belum di tahap pemikirannya?

Apa jadi kalau dia langsung malas nak berubah?


Siapa yang salah?

Kita, dia atau Islam?
Tahu kan jawapannya??

"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

22/10/2009

Masa yang ada tidak cukup

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Kita kata kita nak berubah.

Kita kata kita nak berdakwah.

Kita kata kita nak bawak usrah.

Kita kata kita nak pergi daurah.

Kita kata kita nak pergi jaulah.

Kita kata kita nak pergi rehlah.

Ya, kita kata macam-macam pasal dakwah kita.

Tapi cukup ke masa nak buat semua tu?

Kita kena study.

Kita kena masak untuk makan.

Kita ada assignment.

Kita ada exam.

Macam mana??

Sempat kita nak kejar semua benda tu?

Sempat kalau kita betul-betul memanfaatkan masa.

Susah kalau kita masih membuang masa dengan perkara sia-sia.

Bila susah, kita mula penat.

Lalu pada satu masa kita mula menyalahkan dakwah.

Lalu kita mula lari dari dakwah dan tarbiyyah.

Naudzubillah min zalik.



"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".


18/10/2009

Aku ingin mencintai-Mu

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim





Tuhan betapa aku malu

Atas semua yang Kau beri

Padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa
Entah mungkin karna ku terlena

Sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali

Agar aku kembali
Dalam fitrahku sebagai manusia

Untuk menghambakanMU
Betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU

Reff:

Aku ingin mencintaiMU setulusnya,

Sebenar-benar aku cinta
Dalam do`a

Dalam ucapan

Dalam setiap langkahku
Aku ingin mendekatiMU selamanya
Sehina apapun diriku
Kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi


"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

16/10/2009

10 ciri-ciri

1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Cuba tanya dan periksa diri kita semua. Ada tak 10 ciri-ciri ni. Kalau tiada, jom kita berusaha adakan. Kalau dah ada, jom kita berusaha mantapkan.

1. Aqidah yang sejahtera.

2. Ibadat yang shahih.

3. Akhlak yang mantap.

4. Berpengetahuan luas.

5. Sihat tubuh badan.

6. Mampu berdikari.

7. Melawan nafsu.

8. Sangat menjaga masa.

9. Tersusun urusannya.

10. Bermanfaat kepada orang lain.



"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".





15/10/2009

Istighfar

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Nabi beristighfar sebanyak 70 kali sehari. Ada riwayat lain mengatakan 100 kali sehari.

Tetapi kita? Nak sampai 1o kali sehari pun payah. Padahal buat dosa bertimbun-timbun sehari.

Tapi berlagak taknak istighfar.


"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".


12/10/2009

KICKSTART 09

3 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.







"Islah, Nafsak, Wad'u Ghairak".