02/09/2009

Tautkan ukhuwah,kencangkan dakwah

Bismillahirrahmanirrahim

Aku buntu,
Aku keliru,
Aku tak tahu,
Kenapa ia berlaku.

Dulu kita kamceng,
Ke surau, ke sini sume seiring,
Malah sampai ke lubang cacing,
Nak selesaikan masalah meruncing.

Sebelum ni kita rapat,
Pinjam tuala pinjam kain pelikat,
Share minyak rambut share sikat,
Biar dua-dua nampak smart.

Dulu sama-sama kita solat jemaah,
Ke sana sini dengar ceramah berusrah,
Cuti panjang kita berjaulah,
Untuk kita eratkan ukhuwah.

Namun selepas beberapa ketika,
Kita semua bawa haluan berbeza-beza,
Kau ikut sini aku ikut sana,
Tapi dua-dua menuju matlamat yang sama.

Tapi aku pelik,
Kita dah tak macam adik beradik,
Bila jumpa lidah pun berbelit-belit,
Nak sembang pun dah tak menarik.

Kau dan aku ada cara masing-masing,
Tapi kita bukannya nak bersaing,
Ya jalan kita lain-lain,
Namun pusingnya sama seperti gasing

Aku cuba mencari jalan,
Supaya masalah ini tidak berpanjangan,
Tapi kau dan aku perlu kefahaman,
Bahawa ukhuwah kekal atas dasar keimanan,
Bukan atas dasar perkumpulan

Cukuplah tu kita bermuka-muka,
Semata-mata nak menjaga rahsia,
Tautkanlah kembali ukhuwah bersama-sama,
Untuk kita sama-sama mencari keredhaanNya

Tautkan ukhuwah, kencangkan dakwah!!



"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

0 comments: