28/06/2009

Yang mana satu pilihanmu?

Bismillahirrahmanirrahim

Choices...Pilihan...
Tak ke kiri pasti ke kanan,
Tak maju ke depan pasti mundur,
Ke belakang atau mungkin statik di satu tempat,
Di titik asal,
Tanpa perubahan apa-apa.

Dalam sedar tak sedar,
Hidup ini penuh dengan pilihan yang kita kena buat,
Sama ada nak bangun awal ataupun nak bangun lambat,
Sama ada nak ke kelas ataupun sambung tidur,
Sama ada nak masak sendiri ataupun nak makan di luar,
Sama ada nak tengok Youtube, movie ataupun nak buat assignment,
Sama ada nak baca komik, majalah ataupun nak baca Al-Quran,
Sama ada nak lengah-lengahkan solat ataupun solat awal waktu,
Lebih buruk lagi kalau terus leka dengan kerja yang dibuat,
Sampai tak sedar waktu solat dah habis,
Na'uzubillah min zalik

Semuanya bergantung pada hati yang memilih dan akal yang memutus,
Tak kira apa pun pilihan yang ada,
Kita memilih mengikut rasa hati,
Akal yang ada akan buat justifikasi dan beri macam-macam alasan,
Supaya pilihan yang kita buat tu nampak baik dan sedap dipandang,

Tak percaya?

Pernah tak suatu ketika kita kena pilih,
Sama ada nak beli keropok lekor seringgit,
Ataupun nak sedekah seringgit pada pakcik tua,
Yang menghulur tangan meminta simpati di pasar malam?

Hati : Hurm, dah lama tak makan keropok lekor..lepas ni ntah bila pulak nak makan.

Akal : Takpelah, lain kali boleh sedekah. Minggu lepas baru je bagi derma untuk bina madrasah baru kampung mana ntah.

Atau lebih buruk lagi kalau...

Hati : Eleh pakcik ni, daripada hidup minta sedekah, kan banyak lagi kerja yang boleh buat untuk cari duit?

Akal : Daripada aku tolong dia dan biarkan dia terus minta sedekah, baik biar camtu je. At least dia boleh cari kerja lain lepas-lepas ni.

Sedangkan di tangan, sudah ada char kuey teow, nasi kerabu dan air soya. Na'uzubillah min zalik.

Ataupun contoh yang lebih dekat. Pernah tak kita kena pilih sama ada nak sambung tidur atau nak bangun dan terus bersihkan diri, berwudhuk untuk tunaikan solat fardhu subuh, bila jam loceng berbunyi pukul 6.00 pagi?

Hati : Ngantuknya..susahnya nak buka mata.

Akal : Alaa..sambung tidur kejap je lagi..semalam tidur pukul 3 siapkan assignment. Tak cukup tidur lagi ni. Nanti ngantuk pulak dalam kelas. Subuh habis lambat lagi.

Padahal kita tahu, sebelum-sebelum ni, kalau kita sambung tidur, mesti nanti terbangun 5-10 minit lagi sebelum terbit fajar. Atau lebih buruk lagi bila waktu dah habis. Na'uzubillah min zalik.

Jadi...
Apa yang nak dipilih?
Apa yang nak dibuat supaya kita buat pilihan yang betul?
Lupakah kita dengan wahyu pertama yang diturunkan?
Iqra'!
Bacalah!
Tuntutlah ilmu!
Kenalilah Allah dan batasan-batasanNya,
Lembutkanlah hatimu untuk pergi mempelajari Al-Quran dan As-Sunnah,
Walaupun susah,
Walaupun perit,
Walaupun malas,
InsyaAllah satu hari nanti,
Biiznillah..Allah akan buka jua hatimu untuk menerima hidayahNya,
Bukankah hati itu raja?
Dan anggota lain adalah rakyat yang setia?

Tapi ingatlah,
Syaitan sentiasa mencari peluang,
Untuk menarik kita kepada pilihan,
Yang salah dan menjauhi Allah.

So..what are you going to do now?


Sumber : Spring Camp 2007

"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".

2 comments:

el nino said...

balik bile aslam?...byk citer best nih ak nak citer kat ko...ko pun sure byk ilmu boleh kongsi..

Anonymous said...

salam bro
jazakallah atas tulisan yang bagus bangat yang buat ana tersedar....


yang jauh,mazzein