26/04/2009

Jom Kahwin. Nak?

Bismillahirrahmanirrahim

"Eh, aku rase tahun ni aku nak kahwin la," kata seorang teman.

"Aku pun nak kahwin gak, tapi taktau lagi bile. Tapi nak secepat mungkin la," balas kawannya.

"Eh, aku pun nak kahwin jugak. Tapi takde calon la," sampuk teman yang lain.

"Ko nak tau tak? Aku sebenarnya dah kahwin," kata teman yang lain tersipu-sipu malu.

"Betul ke?," balas semua dengan kehairanan.

Pada zaman sekarang, kahwin awal bukan lagi perkara luar biasa. Kini, ia sudah menjadi trend bagi muda-mudi. Kahwin ketika belajar menjadi pilihan ramai bagi pelajar sekarang. Lebih-lebih lagi bagi pelajar luar negara.Siapa yang taknak kahwin kan? Saya pun kalau boleh nak je kahwin sekarang.


Tapi, post ini bukanlah ingin mengajak kita semua untuk berkahwin dengan manusia. Namun, ingin mengajak kita semua 'berkahwin' dengan sesuatu yang lain iaitu DAKWAH! Ya, DAKWAH. Pertama kali saya dengar kedengaran seperti kelakar. Patutkah 'berkahwin' dengannya? Anda rasa bagaimana?

Pengertian Dakwah.


  • Dakwah di jalan Allah ialah tugas para rasul yang telah dipilih oleh Allah untuk memikul risalahnya untuk disampaikan kepada manusia. Ia adalah semulia tugas dan sepenting-penting amal, ini kerana para rasul adalah semulia-mulia makhluk Allah yang paling dikasihi (Usul Dakwah: Dr Karim Zaidan).
Tujuan Dakwah.
  • Menta’siskan (mengasaskan) masyarakat Islam seperti yang telah dilakukan para rasul
  • Mengislah masyarakat Islam yang ada penyelewengan dan kemungkaran
  • Berterusan memastikan masyarakat yang telah berdiri atas kebenaran untuk menjaga keejahteraannya
Tuntutan Syarak.

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(9:71)

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.(3:104)


Perlukah kita 'berkahwin' dengannya? Kan kita dah ustaz, ustazah dan ramai lagi yang lebih alim dan wara'. Biar mereka sahajalah yang lakukan dakwah. Kenapa kita nak sibuk-sibuk? Kita buat kerja kita sudahlah. Ini adalah persepsi saya suatu ketika dahulu.

Namun, Alhamdulillah, persepsi ini sudah dibetulkan oleh rakan-rakan. Seorang teman pernah menyatakan kepada saya pada suatu hari.


"
Dakwah Wajib untuk semua umat Islam. Samada berpendapat ianya fardhu ain atau fardhu kifayah. (fardhu kifayah bermaksud apabila sesuatu urusan itu berjaya dilakukan oleh satu golongan maka semua golongan terlepas dari dosa. Contoh apabila ada dua orang yang bersolat jemaah, maka masyarakat di kawasan itu terlepas daripada dosa meninggalkan solat berjemaah. Begitu juga dalam urusan jenazah. Jika seorang sahaja sudah mampu untuk menguruskan satu jenazah maka masyarakat yag lainnya terlepas daripada tanggungjawab tersebut. Maka dimaksudkan fardhu kifayah itu bukanlah sekadar ada yang buat. Tetapi bermaksud apabila urusan tersebut berjaya diselesaikan. Jadi selagi mana Islam tidak sampai kepada seluruh umat manusia dan selagi mana khalifah tidak ditegakkan semula, maka seluruh umat islam memikul kewajipan berdakwah!" , katanya dengan tegas.


"Owh, macam tu ke?, " kata saya.


Jadi, kesimpulannya marilah kita 'berkahwin' dengan DAKWAH. Ada orang allergic dengar perkataan dakwah ini. Tapi kita harus ingat, kalau kita tidak melakukannya, kita akan disoal balik. Apa jawapan kita nanti? Nak ke kita ditarik sekali ke dalam neraka jahanam? Naudzubillah.




"Islah Nafsak, Wad'u Ghairak".


10 comments:

Anonymous said...

allergic perkataan dakwah? abes tuh nak perkataan ape?

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)! (41:33)

Allah sendiri memuji org yang berDAKWAH kepada Allah.

Pelik tp benar. Tapi persoalannya mengapa?

Tepuk dada tanya iman.

mung naqib ker?

fernando jose said...
This comment has been removed by the author.
el nino said...

sedap bc benda nih...rmi hok ade kesdaran dan hasilnye bersemangat, tp y pelik nye rmi xde kefahaman dan akibatnya xdela penghayatan..dan jdnye tiadalah hadirnye keyakinan utk membuat pengorbanan..

moga istiqamah bos.

bile exam mung stat?

Aslam said...

aku stat exam 26may abis 3jun..haha

Anonymous said...

tambahan cuma

cabang dakwah tu luas
jangan kecilkan skopnya dgn fikiran yg sempit
menegur itu dakwah
mengajak juga dakwah
mengelak juga dakwah

ada dakwah dgn kata
ada dakwah dengan tangan
ada dakwah dgn pena
ada dakwah dgn akhlak

jom kita berdakwah

jaga akhlak
jaga kata2
jaga semuanya

bukan kerana makhluk
tetapi kerana Sang Pencipta
Iaitu Allah Azza Wa Jalla

Wallahu'alam

Anonymous said...

isteri pertamaku ialah dakwah
isteri keduaku(insyaAllah) ialah manusia

nasa said...

org yg allergic dgn p'kataan dakwah tu,sbbnya diorang sndiri xtahu apa pengertian dakwah tu..

jadinya,org2 yg faham laa yg kena memahamkan mereka..bukan sj faham pengertian dakwah,malah menjadi pendokong dan penyokong dakwah insyaAllah..

Yahya bin A Shukor said...

silap tulis tu,
kahwin awal bukan lagi perkara biasa?

sepatutnya, bukan lagi perkara yang luar biasa.

kan?

Aslam said...

aah la pokya..masih banyok..bile mu nok nikoh?..haha

fEn_dE3 said...

bagus..
kalo kita xjd penolong2 agama Allah sape lg kn??truskan usha dakwah d muka bumi ini...agr usha dakwah trus brjalan.alhamdulillah